.






















مسمومیت ناشی از داروها:
مقادير بالاي برخي از داروهاي به‌ظاهر کم‌خطر، می‌توانند براي فرد  خصوصاً کودکان و افراد مسن كشنده باشد.
برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک بدهید. مقادیر بیش‌ازحد درمانی استامینوفن می‌تواند ایجاد مسمومیت نماید.
بهتر است داروهای بیمار افسرده و یا بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند را دور از دسترس ایشان قرار دهید و مراقبت دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی ایشان به عمل‌آورید.
مصرف خودسرانه داروی استامینوفن جهت درمان درد و تب بیش از مقادیر درمانی، منجر به صدمات کبدی خواهد شد.  



شایع‌ترین علت بروز مسموميت در جهان؛ مصرف داروها بيش از مقادير درمانی

آمار بالای مصرف داروها در جامعه از یک‌سو احتمال بروز تداخلات دارویی را بالا خواهد برد و از سوی دیگر اشتباهاتی که ضمن تجویز و مصرف دارو به‌صورت ناخواسته صورت می‌گیرد ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و عوارض ناشی از مسمومیت با داروها سوق دهد.
 اگرچه بسياري از اين مسموميت‌ها توسط گروه پزشكي کنترل‌شده و به مرگ منتهي نمی‌شود، وليكن خسارات جبران‌ناپذیری را به پيكره اقتصاد، سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه و خانواده‌ها وارد خواهد کرد.
هفته پیشگیری از مسمومیت‌های امسال با شعار سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم» یکم تا هفتم آبان ماه، برگزار می‌شود و در اين هفته در خصوص راه‌هاي پيشگيري از بروز انواع مسمومیت‌ها و چگونگی كنترل آن و نحوه انجام اقدامات اوليه در مواجهه با فرد مسموم، اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی به‌صورت وسيع و گسترده‌ای انجام می‌پذيرد.
لحظات اوليه پس از بروز مسموميت، با تلفن 190 و یا 115 تماس بگيريد.‏
هفته پيشگيري از مسمومیت‌ها ( اول تا هفتم آبان ماه 1402)


اکثر موارد مسمومیت غذایی حدود 1 تا 2 روز طول می کشد و علائم خود به خود برطرف می شوند. اگر علائم بیشتر از آن باقی بماند ، فرد باید با متخصص مربوطه تماس بگیرد. تشخیص عفونت سیکلوسپورا ممکن است دشوار باشد و اسهال ممکن است هفته ها طول بکشد. 
•  یکی از شایع ترین علائم مسمومیت غذایی گرفتگی عضلات شکم می باشد. 
•  به غیر از درد معده ، اسهال نیز یکی از علائم متداول مسمومیت غذایی محسوب می شود. اگر فرد مدفوع خونی ، اسهال آبکی ، یا مدفوع به رنگ سبز را مشاهده کرد ، ممکن است نشانه مشکلی شدید باشد و باید بلافاصله دکتر را از این موضوع آگاه سازد.
•  افرادی که دچارمسمومیت غذایی می شوند ، ممکن است حالت تهوع را تجربه کنند. این حالت اغلب با استفراغ شدید همراه است.
•  فرد همچنین ممکن است متحمل سردرد ، تب ، لرز ، و غیره شود.
•  چنانچه اسهال و استفراغ به مدت چند روز ادامه یابند ، فرد به احتمال زیاد دچار از دست دادن آب بدن ، ضعف و خستگی خواهد شد.