-         با مصرف خودسرانه داروها بدون تجويز پزشك، سلامت خود را به خطر نيندازيد.
-         مقادير بالاي برخي از داروهاي به ظاهر كم خطر، مي‌توانند براي فرد خصوصاً كودكان و افراد مسن كشنده باشد.
-         شايعترين علت بروز مسموميت در جهان، مصرف داروها بيش از مقادير درماني مي‌باشد.
-         هفتاد درصد از مسموميت‌هاي ارجاع شده به مراكز اطلاع رساني داروها و سموم كشور، مسموميت‌هاي دارويي مي‌باشد.
-         دهان، شايعترين راه ورود سموم به بدن مي‌باشد.
-         داروها را دور از ديد و دسترس كودكان و در ارتفاع بالا و در كمد مجهز به قفل نگه داري نماييد.
-         در هنگام بيماري كودكتان مراقب باشيد تا دوز تكراري دارو به وي ندهيد.
-     براي كاهش تب دركودكان، داروي استامينوفن را براساس وزن و سن كودك و با مشورت پزشك و داروساز به كودك بدهيد. مقادير بيش ازحد درماني استامينوفن مي‌تواند ايجاد مسموميت نمايد.
-         داروهاي مصرفي افراد خانواده را دور از دسترس كودكان نگهداريد.
-         از قرار دادن دارو در كيف دستي پرهيز كنيد تا مانع خورده شدن دارو توسط كودكان شود.
-     داروهاي خود را در مقابل چشم كودكان نخوريد، چرا كه كودكان از فتار بزرگسالان تقليد مي‌كنند و ممكن است دور از چشم والدين داروها را به دهان ببرند.
-         اگر به كودك خود دارو مي‌دهيد به او تفهيم كنيد كه اين دارو است و از كلماتي مثل آبنبات، شكلات و يا خوراكي استفاده نكنيد.
-     بهتر است داروهاي بيمار افسرده و يا بيماراني كه تعادل رفتاري ندارند و يا افرادي كه سابقه اقدام به خودكشي دارند را دور از دسترس ايشان قرار دهيد و مراقبت دقيقي درخصوص ميزان داروي مصرفي ايشان به عمل آوريد.
-     بر مصرف داروي افراد مسن خانواده نظارت داشته باشيد چرا كه ايشان به دلايل زير ممكن است داروي خود را به اشتباه يا بطور تكراري مصرف نمايند: تشابه ظاهري شكل داروها، ابتلا به فراموشي، عدم اطلاع از نام داروها، بي‌سوادي يا كم سواد ي و يا خوانا نبودن مقادير مصرفي دارو مندرج روي جعبه دارويي.
-     بهترين كار براي پيشگيري از خوردن دوز تكراري دارو، يادداشت كردن دفعات مصرف دارو و يا قرار دادن قرص‌ها در داخل جعبه‌هاي مخصوص تقسيم‌بندي شده (برحسب صبح، عصر و شب) مي‌باشد.
-         مصرف مقادير بالاي بسياري از داروها در اقدام به خودكشي، ممكن است در ابتدا علامت و نشانه خاصي نداشته باشد ولي وضعيت فرد مسموم به طور ناگهاني وخيم گردد.
-     بروز مسموميت توسط برخي از داروها هرچند ممكن است منجر به مرگ نگردد ولي مقادير بالاي اين داروها مي‌توانند منجر به صدمات دائمي كبد و كليه فرد مسموم شود.
-     داروها را مطابق با توصيه پزشك يا داروساز و نه بيشتر از آن مصرف نماييد چرا كه با مصرفچند برابر مقادير درماني داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان شما سريعتر نمي‌شود بلكه تنها دچار عوارض سوء و يا مسمويت با داروها خواهيد شد.
-         مصرف بيش از مقادير توصيه شده داروهاي مسكن سبب سميت و تخريب كليه‌ها خواهد شد.
-         مصرف خودسرانه داروي استامينوفن جهت درمان درد و تب بيش از مقادير درماني، منجر به صدمات كبدي خواهد شد.
-     داروها خصوصاً داروهاي خوش طعم مخصوص كودكان را از دسترس ايشان دور نگه داريد. ممكن است با استفاده از غفلت شما، كودك اقدام به مصرف دارو نمايد.
-     در برخورد با فرد مسموم غير هوشياري كه در كنارش بسته‌هاي داروي خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ  خونسردي خود و عدم القاء استفراغ در اين فرد، بسته‌هاي دارويي را همراه بيمار به بيمارستان ببريد.
-     در مسموميت‌هاي تعمدي با دارو، بهتر است در صورت هوشياري فرد مسموم، نام دارو يا داروهاي مصرفي و تعداد هريك از آنها را از وي بپرسيد و به كادر درماني اطلاع‌ دهيد.
-     در اغلب مسموميت‌هاي اتفاقي و يا تعمدي با داروها، براي اطلاع از نحوه انجام اقدامات اوليه، هرچه سريع‌تر با شماره تلفن مركز اطلاع رساني داروهاو سموم 1490 تماس بگيريد.
-         آيا مي‌دانيد شايعترين علت مسموميت در كشور ما بروز مسموميت‌هاي دارويي مي‌باشد.
-         چنانچه در خانه كودك زير 5 سال داريد، حتماً داروها را در كمدهاي بالاتر و مجهز به قفل قرار دهيد.
-     كودكان كنجكاوند و ممكن است زماني كه افراد سالمند فاميل در حال مصرف داروهاي خود مي‌باشند، كودكان اقدام به چشيدن و يا بلعيدن دارو بنمايند.
-     براي پيشگيري از مسموميت دارويي كودك دلبندتان، از والدين خود بخواهيد داروهاي مصرفي خود را دور از دسترس كودكان نگهداري نمايند.