يک متخصص تغذيه گفت: كمبود آب مي‌تواند حتي منجر به مرگ فرد شود كه اين بستگي به بافت و حرارت دروني بدن فرد دارد.

دكتر سيدعلي كشاورز، متخصص تغذيه و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت وگو با ايسنا، درباره آب مورد نياز بدن اظهار داشت: نياز به آب بدن در روز بستگي به درجه حرارت بدن، رطوبت هوا و نوع فعاليت بدني ما دارد، اما حداقل در شرايط معتدل بايد 5/2 ليتر آب و در هواي گرم 4 تا 6 ليتر آب بنوشيم.

وي در ادامه افزود: از آنجا كه اغلب ميوه‌ها 90 درصد و سبزيجات 85 درصد حاوي آب هستند، مي‌توان با افزايش وعده‌هاي ميوه و سبزيجات، قسمتي از آب مورد نياز بدن را فراهم كرد.

وي درباره فوايد آب در بدن گفت: آب در هضم غذا و دفع مواد زائد و اضافي غذا كمك كرده و از بروز يبوست جلوگيري مي‌كند. همچنين موجب دفع سموم از طريق پوست و دستگاه دفع ادرار مي‌شود.

دكتر كشاورز تصريح کرد: از دست رفتن آب بدن به راحتي قابل تشخيص نيست، ولي يكي از نشانه‌هاي هشداردهنده آن داشتن ادرار تيره رنگ است كه اگر رنگ ادرار به طور غيرطبيعي تيره و بوي آن تند شود مي‌تواند علامت كم آبي بدن باشد. از ديگر نشانه‌ها مي‌توان خستگي، سستي، از دست دادن قدرت تشخيص، گرفتگي صدا و عدم توانايي در تمركز كردن را نام برد.

اين متخصص تغذيه افزود: هنگام ابتلا به تب و بيماريهايي از قبيل اسهال و تهوع بايد مقادير بيشتري آب بنوشيد تا مانع از كم آبي در بدن شويد.

وي همچنين درباره مشكلات ناشي از كمبود آب در بدن گفت: كمبود آب درصورت تكرار مي‌تواند خطر بروز مشكلات جسمي مانند سوزش دل، يبوست، سنگ كليه و حتي از كار افتادن كليه را افزايش دهد. كمبود شديد آب خطرات زيادي براي سلامت بدن دارد كه بي‌آبي خفيف با ازدست دادن 3 تا 5 درصد وزن بدن از طريق دفع مايعات رخ مي‌دهد.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران تاكيد كرد: در كودكان چون سطح بدن بيشتر از وزن آنهاست و با توجه به رشد بدن و اين كه بافتهاي جديدي در بدن آنها ساخته مي‌شود، بنابراين بدن آنها نسبت به افراد بالغ آب بيشتري احتياج دارد.

وي در مورد ميزان آب مورد نياز براي بيماران مبتلا به نارسايي‌هاي کليوي گفت: ميزان آب مورد نياز براي اين افراد بستگي به تعداد دفعات دياليز در هفته و اينكه نارسايي آنها در چه اندازه‌اي قرار دارد، متغير است. اگر نارسايي آنها حاد نشده باشد با توجه محدوديت‌هايي كه دارند بايد 5/2 ليتر آب بنوشند.

دكتر كشاورز يادآور شد: دريافت آب بدن بستگي به شرايط بدن و عوامل محيطي آن دارد و مصرف بيش از حد آب مي‌تواند موجب بروز مسموميت به آب شده و احتمال مرگ را افزايش دهد.

اين متخصص تغذيه در پايان تاكيد كرد: بهترين درمان پيشگيري است. بنابراين بطور دائم آب بنوشيد، به علاوه موز و يا مصرف دو وعده ميوه‌هاي ديگر، ماده معدني را كه بدن از دست داده تامين خواهد كرد. در نوشيدن و مصرف آب توجه کنيد كه كم و زياد نوشيدن آب باعث بروز مشکل و اختلال در بدن فرد مي‌شود.
منبع: سلامت نیوز