نتايج يك پژوهش جديد نشان مي‌دهد كه آلودگي هوا مي‌تواند سبب بروز زوال عقل و بيماري آلزايمر شود.

محققان در اين بررسي جديد دريافته‌اند كه آلودگي هوا به ميزان زيادي خطر بروز مشكلات حافظه‌اي را بويژه در افراد مسن و سالخورده افزايش مي‌دهد.

محققان آلماني دريافته‌اند: زناني كه در نزديكي خيابانهاي شلوغ و پرتردد حداقل مدت 20 سال زندگي كرده‌اند خيلي بيشتر علائم ناتواني ذهني خفيف را از خود بروز مي‌دهند.

به گفته پژوهشگران؛ مشكلات حافظه‌اي زودهنگام در اين زنان بيشتر مشاهده مي‌شود كه اين مشكلات مي‌تواند منجر به زوال عقل و اختلال مشاعر شود.

در طول اين پژوهش گروه تحقيقاتي از متخصصان دانشگاه هنريچ - هين در راسل دورف آلمان ميزان آلودگي هوا را در ارتباط با زناني كه در فواصل نزديك خيابانهاي شلوغ شهري سكونت داشته‌اند بررسي و اندازه گيري كردند. در اين خيابانها به طور متوسط روزانه بيش از 10 هزار وسيله نقليه و خودرو تردد داشت.

محققان دريافتند: زنان زير سن 74 سال كه در نزديكي اين خيابانها زندگي مي‌كردند در انجام تست‌ها و آزمونهاي ذهني بازده بسيار نامطلوب تري داشتند.

نتايج اين تحقيق تاكيد كرد كه تماس بيش از حد با آلاينده‌هاي ترافيكي سبب افزايش ناتواني‌هايي ذهني مي‌شود كه در نتيجه با افزايش سن بيشتر در معرض ابتلا به آلزايمر قرار مي‌گيرند.

محققان بر اين باور هستند كه ذرات آلاينده در هوا از طريق ريه‌ها جذب بدن شده و با جريان خون به مغز مي‌رسد و در آنجا سبب بروز التهاب‌هاي بيماري زا مي‌شود.
منبع: سلامت نیوز