اولین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره سالانه سرطان پستان در پاییز سال 1394 در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار شد. با توجه به اهمیت سرطان پستان و شیوع آن در ایران با دکتر فاطمه اصفهانی، دبیر علمی کنگره به گفت و گو نشسته ایم.
خانم دکتر اصفهانی شما به عنوان دبیرعلمی کنگره چه اولویت های علمی ای را در این گرد همایی مورد توجه قرار داده اید؟
این کنگره توسط پژوهشکده سرطان پستان که تنها مرکز تحقیقاتی و درمانی برای بیماری های پستان است و در دهه هفتاد تاسیس شده سالانه برگزار می شود. امسال اولین همایش بین المللی آن بوده که سخنرانان معتبری در زمینه سرطان پستان از مراکز دانشگاهی اروپا، آمریکا و کانادا شرکت داشته اند. هدف از این کنگره افزایش دانش متخصصان و ارائه تازه های تشخیصی و درمانی در حوزه سرطان پستان بوده و حدود 210 مقاله علمی به صورت سخنرانی و پوستر و تحقیقات پژوهشگران جوان گزارش شده است.
شیوع سرطان پستان در ایران چگونه و تاکید این گرد همایی بر چه مواردی بوده است؟
در ایران سالانه 8 تا 9 هزار مورد جدید سرطان پستان شناسایی و میزان ابتلای به این سرطان یک دهه جوانتر از کشورهای غربی بوده. اما خوشبختانه میزان ابتلای به این بیماری در مقایسه ممالک غربی کمتر است و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود این بیماری قابل درمان است.
علت ابتلا به این بیماری چیست؟
دلایل ابتلا به سرطان پستان بسیار متنوع است. بلوغ زودهنگام و یائسگی دیررس از دلایل ابتلا به این بیماری است. زیرا فرد در مدت زمان بیشتری تحت تاثیر هورمون های تخمدان قرار دارد که خطر ابتلا را در فرد افزایش می دهد. بارداری تا 30 سالگی و شیردهی از عوامل کاهش دهنده خطر ایجاد سرطان پستان می باشد . بارداری در سنین بالا از فاکتورهای مستعد کننده ایجاد بیماری است.
استفاده خودسرانه از داروهای هورمونی، آلاینده های محیطی، نحوه تغذیه ناسالم، مواد شیمیایی و استعدادهای ارثی و ژنتیکی از علل دیگر ایجاد سرطان پستان است. افرادی با سابقه ابتلا در فامیل درجه یک در معرض خطر قرار دارند و معاینات دوره ای در موردشان توصیه اکید می شود.
آیا این بیماری قابل درمان است؟
بله، سرطان پستان از جمله بیماری های قابل کنترل و پیشگیری توصیف شده است، البته تظاهرات این بیماری در هر بیمار متفاوت است و امروزه بیماران بر اساس وضعیت ژنتیکی و پاتوبیولوژی و بررسی های دقیق بیولوژیک که پس از جراحی به دست پزشک متخصص انکولوژی می رسد، تحت درمان قرار می گیرند و درمان ها در هر فرد متفاوت است.
وضعیت درمان در کشور ما چگونه است؟
خوشبختانه کلیه داروهای شیمی درمانی به روز و درمان های تخصصی ایمونوتراپی و تارکت تراپی در ایران موجود و در دسترس است و پوشش بیمه همگانی خوبی دارد و موفقیت درمانی توسط متخصصین سرطان و انکولوژیست ها در افزایش امید به زندگی و سلامتی مبتلایان به سرطان پستان قابل تحسین است. در حال حاضر بیمارانی داریم که 20 تا 30 سال از درمانشان گذشته و خوشبختانه زندگی طبیعی و خوبی دارند.