-     علايم تماس طولاني با منوكسيد كربن، سردرد، گيجي، ضربان شديد شقيقه‌ها، وزوز گوش و خواب‌آلودگي مي‌باشد. در ادامه تماس، فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ وتپش قلب مي‌شود.
-     تماس با مقادي بالاي CO در مدت طولاني مي‌تواند سبب تهوع، استفراغ، تپش قلب، كاهش هوشياري، آسيب دائمي عصبي، كما و مرگ شود.
-     علايم مسموميت با منوكسيد كربن در كودكان تهوع، استفراغ و اسهال مي‌باشد كه با مقادير پايين‌تري از منوكسيدكربن بروز مي‌نمايد.
-     در هنگام استفاده از بخاري‌هاي نفتي و گازي، جهت پيشگيري از مسموميت با گاز منوكسيد كربن، اطمينان از نصب صحيح و كاركرد مناسب دودكش‌ها الزامي است.
-         سرد بودن لوله دودكش بخاري، دليل بر خارج نشدن دود و گاز سمي مي‌باشد.
-     استفاده از آب گرمكن نفتي يا گازي و يا دستگاه پكيج در داخل محيط حمام و يا محيط‌هاي كوچك دربسته منجر به سوخت ناقص و مسموميت با گاز خواهد شد.
-     منوكسيد كربن گازي بي‌رنگ، بي‌بو و بدون طعم و غيرمحرك است كه در اثر سوختن ناقص سوخت‌هاي فسيلي مانند نفت، گاز، بنزين، گازوئيل، دود اگزوز اتومبيل و ذغال چوب حاصل مي‌شود.
-     مسموميت با منوكسيد كربن يكي از مرگبارترين انواع مسموميت‌ها مي‌باشد. براي پيشگيري از بروز آن توصيه‌هايايمني در مورد استفاده از وسايل حرارتي را رعايت نماييد.
-     در هنگام بروز آتش‌سوزي علاوه بر ايجاد گاز منوكسيد كربن، گاز سيانيد از سوختن مواد پلاستيكي ايجاد مي‌شود كه شديداً سمي است.
-         آيا مي‌دانيد علايم و نشانه‌هاي مسموميت با گاز منوكسيدكربن مي‌تواند به صورت بسيار متفاوت در افراد ظاهر شود؟
-     آيا مي‌دانيد در برخي موارد علايم و نشانه‌هاي مسموميت با گاز منوكسيد كربن به صورت اختلالات گوارشي مانند تهوع و استفراغ در فرد ظاهر مي‌شوند؟
-         آيا مي‌دانيد تماس طولاني مدت با مقادير كم گاز منوكسيدكربن مي‌تواند فرد را به بيماري‌هاي قلبي – عروقي مبتلا سازد؟
-     تماس طولاني مدت با گاز منوكسيد كربن بويژه در كودكان، مي‌تواند با بروز اختلالات رفتاري و كاهش حافظه و ضريب هوشي همراه باشد.
-     آيا مي‌دانيد در دود سيگار مقاديري از گاز منوكسيد كربن موجود است و اين گاز مي‌تواند در اثر مصرف طولاني مدت سيگار سبب بروز مسموميت مزمن در افراد سيگاري گردد؟
-     آيا مي‌دانيد مواردياز مسموميت‌هاي كشنده با منوكسيدكربن در رانندگاني گزارش شده است كه براي گرم كردن خودروي خود در فصول سرد سال از گاز پيك نيكي استفاده نموده‌اند.
-     استفاده ا بخاري‌هاي بدون دودكش تنها در محيط‌هايي كه داراي تهويه و جريان مناسب هوا مي‌باشند مجاز است. از بكار بردن اين وسايل در محيط‌هاي بسته و فاقد جريان هوا خودداري نماييد.
-     آيا مي‌دانيد حضور در گاراژهاي دربسته كه در آن اتومبيل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسموميت با منوكسيد كربن را به همراه دارد؟
-         اولين اقدام در برخورد با فردي كه با گاز موكسيد كربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هواي آزاد است.
-         در صورت قطع تنفس بيمار مصدوم بايد احياي قلبي عروقي را آغاز نماييد.